^Powrót na górę
foto1 foto2 foto3 foto4 foto5

Szkoła Podstawowa Nr 4 w Grudziądzu

LOGOPEDA

Ćwiczenia narządów artykulacyjnych

Język:

   -    wysuwanie języka do nosa do brody do prawego i do lewego boku

-          wysuwanie szerokiego i wąskiego języka

-          skłony języka po podniebieniu,

-          oblizywanie zębów od środka

   -    zęby zwarte szeroki uśmiech  - buzia otwarta

-    śpiewanie LA, LA, LA -  buzia otwarta, broda nieruchoma,

( pionowy ruch języka   :  L - język przy dziąśle , A – język leży płasko )

-          mlaskanie językiem

-          wysuwanie na zmianę języka szerokiego i wąskiego .

-          szybkie powtarzanie d - dziąsłowego

-          szybkie powtarzanie td - dziąsłowego

-          szybkie powtarzanie tdn - dziąsłowego

 

Wargi:

-          wysuwanie i spłaszczanie warg ( uśmiech  - dzióbek )

-          nakładanie warg na siebie

-          powtarzanie um, um ,um

-          cmokanie

-          parskanie

-          nabieranie powietrza pod wargę górną , potem dolną

-          nadymanie policzków.

-          unoszenie wargi przy zamkniętych szczękach

 

 

1. Wprowadzenie głoski S

                     S ( Z )  + A O U E Y Ą Ę            początkowo rozdzielamy sylaby

                                                                          Np. S – a 

                      A O U E Y Ą Ę + S ( Z )

 

 

 

2.


ASA ASO ASE ASY ASU ASĄ ASĘ

OSA OSO OSE OSU OSY OSĄ OSĘ

ESA ESO ESE ESY ESU  ESĄ ESĘ

YSAYSO YSE YSY YSU YSĄ YSĘ

USA USO USE USY USU USĄ USĘ

ĄSA ĄSO ĄSE ĄSY ĄSU ĄSĄ ĄSĘ

ĘSA ĘSO ĘSE ĘSY ĘSU ĘSĄ ĘSĘ

AZA AZO AZE AZY AZU AZĄ AZĘ

OZA OZO OZE OZU OZY OZĄ OZĘ

EZA EZO EZE EZY EZU  EZĄ EZĘ

YZA YZO YZE YZY YZU YZĄ YZĘ

UZA UZO UZE UZY UZU UZĄ  UZĘ                      ĄZA ĄZO ĄZE ĄZY ĄZU ĄZĄ ĄZĘ

ĘZA ĘZO ĘZE ĘZY ĘZU ĘZĄ ĘZĘ


 

3.Wyrazy z głoską  S w nagłosie . Przedłużamy głoskę S

 

sad , sala , sałata , samochód , samolot , sandały , sanki , saper , sarna , sąd , sąsiad , segment , sekret , sekunda , seler , sen , ser , seria , sernik , serwetka , sęk , sęp , sobota , sobótka , soda , sok , sopel , sowa , suchar , sufit , sukienka , sumienie , suwak , syfon , sygnał , sylaba , symbol , sympatia , syn , sypialnia syrena , syrop  ,

sapać , sumować , sunąć , supłać , suwać , sypać , sam , samotny , seledynowy , serowy , suchy , surowy , suty , sympatyczny , syty

 

 

4.Wyrazy z głoską S w śródgłosie . Przedłużamy głoskę S .

 

basen , busola , deseń , deser , fasola , fason , fusy , kasa , kąsek , klasa , kłosy , kosa , lisy , łosoś , masa , misa , mięso , osa , osad , osełka , oset , osoba , parasol , pasek , piasek , pisanka , pokusa , posada , posąg , posąg , profesor , rosa , rosół , rysunek , wąsy , wesele , włosy , wysepka , adresować , głosować , hałasować , hasać , kąsać , nasunąć , pisać , posolić , posyłać , prasować , rysować , tasować , usychać , bosy , kolosalny , kusy , musujący , nasenny , niesamowity , osowiały , posępny , wesoły

 

5. Wyrazy z głoską S w wygłosie .

 

adres , ananas , atłas , autobus , bas , bambus , bigos , bis , chaos , długopis , los  ,

globus , głos , grymas , hałas , interes , irys , kaktus , kaprys , kęs , kłos , kokos , kompas , kos , kwas , las , lis , mors , napis , nos , notes , obrus , opis , owies , pas , pies , potas , rebus , tenis , termos , tygrys , wąs , wirus , włos , arbuz , bez , gaz , głaz , gruz , mróz , narcyz , powóz , wóz ,

 

 

 

Wyrazy początkowo ćwiczymy w powtarzaniu ( nauczyciel wymawia poprawnie  - dziecko powtarza z przedłużeniem głoski  S ) .Potem stopniowo staramy się wprowadzać głoskę ( wg kolejności nagłos , śródgłos , wygłos )do mowy spontanicznej. Najpierw w grach –  układanie wieży ,  „Pamięć” , wędki , „Piotruś”. A potem w samodzielnych wypowiedziach na zadany temat. Ćwiczenie to poprzedzamy jednak powtarzaniem zdań z celowym nagromadzeniem głoski

S  we wszystkich pozycjach w wyrazie .

  

 

6.Zdania z nagromadzeniem głoski S .

 

Stefek ma sanki .

W sklepie sprzedają sałatę .

Na stole stoi słoik .

W stolerni są sosnoe deski .

Tomek wszedł do sklepu sportowego .

Na starym stole leży obrus .

W salaterce jest smaczna sałata .

Zosia ma spokojnego pieska .

W domu są strome schody .

W stodole są snopki słomy .

Na stołku stoją sandały .

Na basenie jest wesoło .

Nad sadzawką rosną chwasty .

Mały synek zapina sandały.

Zuzanna spotkała  swojego znajomego .

 

1.Wprowadzenie głoski C

·         szybkie powtarzanie ts ts – aż do skrócenia s

              

 

                   C ( DZ ) + A O U E Y Ą Ę            początkowo rozdzielamy sylaby

                                                                          Np. C – a 

                   A O U E Y Ą Ę + C ( DZ )

 

2.

 


OCA OCO OCE OCU OCY OCĄ OCĘ

ACA ACO ACE ACY ACU ACĄ ACĘ

ECA ECO ECE ECY ECU  ECĄ ECĘ

YCA YCO  YCE  YCY  YCU YCĄ YCĘ

UCA UCO UCE UCY UCU UCĄ UCĘ

ĄCA ĄCO  ĄCE  ĄCY ĄCU ĄCĄ ĄCĘ

ĘCA  ĘCO  ĘCE  ĘCY  ĘCU  ĘCĄ ĘCĘ

 

 

ADZA ADZO ADZE ADZY ADZU ADZĄ ADZĘ

ODZA ODZO ODZE ODZU ODZY ODZĄ ODZĘ

EDZA EDZO EDZE EDZY EDZU  EDZĄ EDZĘ

YDZA YDZO YDZE YDZY YDZU YDZĄ YDZĘ

UDZA UDZO UDZE UDZY UDZU UDZĄ  UDZĘ                    

 ĄDZA ĄDZO ĄDZE ĄDZY ĄDZU ĄDZĄ ĄDZĘ

ĘDZA ĘDZO ĘDZE ĘDZY ĘDZU ĘDZĄ   ĘDZĘ

3.Wyrazy z głoską  C w nagłosie . Przedłużamy głoskę C

cal , car , cały , cązki , ceber , cebula , cegielnia , cegła , cekiny , cela , celnik , cement , cena , ceramika , cerata , cokół , córka , cukier , cukierek , cukiernia , cukiernica , cybuch , cyfra , cygan , cyganka , cygaro , cyklamen , cykoria , cymbałki , cynamon , cypel , cyprys , cyrk , cyrkiel , cytadela , cytat , cytryna ,

cywil , celować , cenić , cerować , cofać , cumować , cykać , cały , celny , celowy , cudny , cygański , cyrkowy , cytrynowy.

4.Wyrazy z głoską C w śródgłosie . Przedłużamy głoskę C.

 

Baca , raca ,granica , hiacynt, kamienica , kaplica , klocek , kocur , kocyk , kotwica, kucyki , lucerna , lwica , macocha , motocykl , ocean , ocet , owoce, piwnica , placek , plecak , plecy , płuca , procesja , proca , pszenica , recepta , rodzice , spódnica , świeca , tablica , taca , ulica , zakonnica , źrenica , dopłacać, narzucać , obiecać , ocalić , owocowy , polecony .


 

5.Wyrazy z głoską C w wygłosie . Przedłużamy głoskę C.

 

Chłopiec , dworzec , goniec , grobowiec , hamulec , kibic , koc , kojec , kolec , koniec , krawiec , księżyc , kupiec latawiec , lipiec , makowiec , marzec , moc ,

noc , owoc , pajac , palec , pałac , piec , plac , pomoc , północ , razowiec , samiec, skarbiec , skąpiec , smalec , taniec , walec , widelec , wieniec , widz , wódz

 

Wyrazy początkowo ćwiczymy w powtarzaniu ( nauczyciel wymawia poprawnie  - dziecko powtarza z przedłużeniem głoski  C ) .Potem stopniowo staramy się wprowadzać głoskę ( wg kolejności nagłos , śródgłos , wygłos )do mowy spontanicznej. Najpierw w grach –  układanie wieży ,  „Pamięć” , wędki , „Piotruś”. A potem w samodzielnych wypowiedziach na zadany temat. Ćwiczenie to poprzedzamy jednak powtarzaniem zdań z celowym nagromadzeniem głoski

C  we wszystkich pozycjach w wyrazie .

 

6.Zdania z nagromadzeniem głoski C .


Celina ceruje koc .

Mam cytrynowy cukierek.

Zenek zapakował cały plecak

Mama ma pracowite ręce.

Na tacy sa owoce .

W butelce jest ocet.

Chłopiec ma latawiec.

Jacek ma nowy plecak.

W cegielni pracują robotnicy .

Na choince wisza cukierki .

Jacek odwiedził pałac .

Zając kica po łące .

Baca pilnuje owiec .

Na tablicy jest całe abecadło .

Lucyna obiecuje pomóc koleżance .

Ulicą pędzi motocykl .

Owoce leżą w piwnicy na półce .Pajacyk fika na drabince .

W cegielni pracują robotnicy .

Cynk i cyna to cenne metale .

Na granicy jest forteca .Chłopcy myją ręce w miednicy .Ojciec Jacka obiecał zabrać go do cyrku .

Na tacy leżą pachnące owoce .

W placku owocowym jest zakalec

Chłopiec ukłuł się widelcem w palec .

Pacjentowi zalecono codzienny spa


 

Copyright 2021  Szkoła Podstawowa Nr4 w Grudziądzu