Język:
- wysuwanie języka do nosa do brody do prawego i do lewego boku
- wysuwanie szerokiego i wąskiego języka
- skłony języka po podniebieniu,
- oblizywanie zębów od środka
- zęby zwarte szeroki uśmiech - buzia otwarta
- śpiewanie LA, LA, LA - buzia otwarta, broda nieruchoma,
( pionowy ruch języka : L - język przy dziąśle , A – język leży płasko )
- mlaskanie językiem
- wysuwanie na zmianę języka szerokiego i wąskiego .
- szybkie powtarzanie d - dziąsłowego
- szybkie powtarzanie td - dziąsłowego
- szybkie powtarzanie tdn - dziąsłowego
Wargi:
- wysuwanie i spłaszczanie warg ( uśmiech - dzióbek )
- nakładanie warg na siebie
- powtarzanie um, um ,um
- cmokanie
- parskanie
- nabieranie powietrza pod wargę górną , potem dolną
- nadymanie policzków.
- unoszenie wargi przy zamkniętych szczękach
1. Wprowadzenie głoski S
S ( Z ) + A O U E Y Ą Ę początkowo rozdzielamy sylaby
Np. S – a
A O U E Y Ą Ę + S ( Z )
2.
OSA OSO OSE OSU OSY OSĄ OSĘ
USA USO USE USY USU USĄ USĘ
ĄSA ĄSO ĄSE ĄSY ĄSU ĄSĄ ĄSĘ
ĘSA ĘSO ĘSE ĘSY ĘSU ĘSĄ ĘSĘ
OZA OZO OZE OZU OZY OZĄ OZĘ
ĘZA ĘZO ĘZE ĘZY ĘZU ĘZĄ ĘZĘ
3.Wyrazy z głoską S w nagłosie . Przedłużamy głoskę S
sad , sala , sałata , samochód , samolot , sandały , sanki , saper , sarna , sąd , sąsiad , segment , sekret , sekunda , seler , sen , ser , seria , sernik , serwetka , sęk , sęp , sobota , sobótka , soda , sok , sopel , sowa , suchar , sufit , sukienka , sumienie , suwak , syfon , sygnał , sylaba , symbol , sympatia , syn , sypialnia syrena , syrop ,
sapać , sumować , sunąć , supłać , suwać , sypać , sam , samotny , seledynowy , serowy , suchy , surowy , suty , sympatyczny , syty
4.Wyrazy z głoską S w śródgłosie . Przedłużamy głoskę S .
basen , busola , deseń , deser , fasola , fason , fusy , kasa , kąsek , klasa , kłosy , kosa , lisy , łosoś , masa , misa , mięso , osa , osad , osełka , oset , osoba , parasol , pasek , piasek , pisanka , pokusa , posada , posąg , posąg , profesor , rosa , rosół , rysunek , wąsy , wesele , włosy , wysepka , adresować , głosować , hałasować , hasać , kąsać , nasunąć , pisać , posolić , posyłać , prasować , rysować , tasować , usychać , bosy , kolosalny , kusy , musujący , nasenny , niesamowity , osowiały , posępny , wesoły
5. Wyrazy z głoską S w wygłosie .
adres , ananas , atłas , autobus , bas , bambus , bigos , bis , chaos , długopis , los ,
globus , głos , grymas , hałas , interes , irys , kaktus , kaprys , kęs , kłos , kokos , kompas , kos , kwas , las , lis , mors , napis , nos , notes , obrus , opis , owies , pas , pies , potas , rebus , tenis , termos , tygrys , wąs , wirus , włos , arbuz , bez , gaz , głaz , gruz , mróz , narcyz , powóz , wóz ,
Wyrazy początkowo ćwiczymy w powtarzaniu ( nauczyciel wymawia poprawnie - dziecko powtarza z przedłużeniem głoski S ) .Potem stopniowo staramy się wprowadzać głoskę ( wg kolejności nagłos , śródgłos , wygłos )do mowy spontanicznej. Najpierw w grach – układanie wieży , „Pamięć” , wędki , „Piotruś”. A potem w samodzielnych wypowiedziach na zadany temat. Ćwiczenie to poprzedzamy jednak powtarzaniem zdań z celowym nagromadzeniem głoski
S we wszystkich pozycjach w wyrazie .
6.Zdania z nagromadzeniem głoski S .
Stefek ma sanki .
W sklepie sprzedają sałatę .
Na stole stoi słoik .
W stolerni są sosnoe deski .
Tomek wszedł do sklepu sportowego .
Na starym stole leży obrus .
W salaterce jest smaczna sałata .
Zosia ma spokojnego pieska .
W domu są strome schody .
W stodole są snopki słomy .
Na stołku stoją sandały .
Na basenie jest wesoło .
Nad sadzawką rosną chwasty .
Mały synek zapina sandały.
Zuzanna spotkała swojego znajomego .
1.Wprowadzenie głoski C
· szybkie powtarzanie ts ts – aż do skrócenia s
C ( DZ ) + A O U E Y Ą Ę początkowo rozdzielamy sylaby
Np. C – a
A O U E Y Ą Ę + C ( DZ )
2.
UCA UCO UCE UCY UCU UCĄ UCĘ
ĄCA ĄCO ĄCE ĄCY ĄCU ĄCĄ ĄCĘ
ĘCA ĘCO ĘCE ĘCY ĘCU ĘCĄ ĘCĘ
ODZA ODZO ODZE ODZU ODZY ODZĄ ODZĘ
ĘDZA ĘDZO ĘDZE ĘDZY ĘDZU ĘDZĄ ĘDZĘ
3.Wyrazy z głoską C w nagłosie . Przedłużamy głoskę C
cal , car , cały , cązki , ceber , cebula , cegielnia , cegła , cekiny , cela , celnik , cement , cena , ceramika , cerata , cokół , córka , cukier , cukierek , cukiernia , cukiernica , cybuch , cyfra , cygan , cyganka , cygaro , cyklamen , cykoria , cymbałki , cynamon , cypel , cyprys , cyrk , cyrkiel , cytadela , cytat , cytryna ,
cywil , celować , cenić , cerować , cofać , cumować , cykać , cały , celny , celowy , cudny , cygański , cyrkowy , cytrynowy.
4.Wyrazy z głoską C w śródgłosie . Przedłużamy głoskę C.
Baca , raca ,granica , hiacynt, kamienica , kaplica , klocek , kocur , kocyk , kotwica, kucyki , lucerna , lwica , macocha , motocykl , ocean , ocet , owoce, piwnica , placek , plecak , plecy , płuca , procesja , proca , pszenica , recepta , rodzice , spódnica , świeca , tablica , taca , ulica , zakonnica , źrenica , dopłacać, narzucać , obiecać , ocalić , owocowy , polecony .
5.Wyrazy z głoską C w wygłosie . Przedłużamy głoskę C.
Chłopiec , dworzec , goniec , grobowiec , hamulec , kibic , koc , kojec , kolec , koniec , krawiec , księżyc , kupiec latawiec , lipiec , makowiec , marzec , moc ,
noc , owoc , pajac , palec , pałac , piec , plac , pomoc , północ , razowiec , samiec, skarbiec , skąpiec , smalec , taniec , walec , widelec , wieniec , widz , wódz
Wyrazy początkowo ćwiczymy w powtarzaniu ( nauczyciel wymawia poprawnie - dziecko powtarza z przedłużeniem głoski C ) .Potem stopniowo staramy się wprowadzać głoskę ( wg kolejności nagłos , śródgłos , wygłos )do mowy spontanicznej. Najpierw w grach – układanie wieży , „Pamięć” , wędki , „Piotruś”. A potem w samodzielnych wypowiedziach na zadany temat. Ćwiczenie to poprzedzamy jednak powtarzaniem zdań z celowym nagromadzeniem głoski
C we wszystkich pozycjach w wyrazie .
6.Zdania z nagromadzeniem głoski C .
Celina ceruje koc .
Mam cytrynowy cukierek.
Zenek zapakował cały plecak
Mama ma pracowite ręce.
Na tacy sa owoce .
W butelce jest ocet.
Chłopiec ma latawiec.
Jacek ma nowy plecak.
W cegielni pracują robotnicy .
Na choince wisza cukierki .
Jacek odwiedził pałac .
Zając kica po łące .
Baca pilnuje owiec .
Na tablicy jest całe abecadło .
Lucyna obiecuje pomóc koleżance .
Ulicą pędzi motocykl .
Owoce leżą w piwnicy na półce .Pajacyk fika na drabince .
W cegielni pracują robotnicy .
Cynk i cyna to cenne metale .
Na granicy jest forteca .Chłopcy myją ręce w miednicy .Ojciec Jacka obiecał zabrać go do cyrku .
Na tacy leżą pachnące owoce .
W placku owocowym jest zakalec
Chłopiec ukłuł się widelcem w palec .
Pacjentowi zalecono codzienny spa