^Powrót na górę
foto1 foto2 foto3 foto4 foto5

Szkoła Podstawowa Nr 4 w Grudziądzu

LOGOPEDA

Metody wywoływania głosek: SZ, Ż, CZ, DŻ, S, Z, C, DZ, L, R

Poniżej w artykule zamieszczamy różne metody wywoływania głosek:

Metody wywoływania głoski sz

Aby wywołać głoskę sz należy:

  • zademonstrować dziecku pionowe ułożenie czubka języka przy otwartych ustach, następnie należy zbliżyć zęby utrzymując czubek języka lekko uniesiony do góry i zaokrąglić wargi.
  • unieść do górnych dziąseł czubek języka w czasie wymawiania głoski s.
  • podtrzymać uniesiony do góry czubek języka przy pomocy szpatułki.
  • wywoływanie głosek szeregu szumiącego można rozpocząć od wywołania głoski cz.

 Metody wywoływania głoski ż

Aby wywołać głoskę ż można:

  • udźwięcznić wymowę głoski sz.
  • unieść czubek języka do góry w czasie artykulacji głoski z.

 Metody wywoływania głoski cz

Aby wywołać głoskę cz można:

  • zademonstrować sposób ułożenia narządów artykulacyjnych i ich funkcjonowanie podczas wymawiania głoski cz,
  • polecić dziecku wymawiać głoskę t z czubkiem języka uniesionym do górnych dziąseł i jednoczesnym zaokrągleniem warg.

 Metody wywoływania głoski

Aby wywołać głoskę można

  • wymawiać spółgłoskę d z czubkiem języka uniesionym do górnych dziąseł.
  • szybko powtarzać sylabę du z czubkiem języka uniesionym o górnych dziąseł.

 Metody wywoływania głoski s

Aby wywołać głoskę s można:

  • zademonstrować prawidłowo brzmiący dźwięk i poprosić o powtórzenie. Można polecić też aby dziecko zbliżyło język do dolnych siekaczy,
  • polecić dziecku oprzeć czubek języka o dolne zęby, rozchylić usta (szeroko uśmiechnąć się) i dmuchnąć (na palec, pasek papieru itd.),
  • wykorzystać ćwiczenia dźwiękonaśladowcze: wąż syczy (sssss), powietrze ucieka z balonu (pssss),
  • spróbować zagwizdać z językiem opartym o dolne zęby,
  • wypowiedzieć głoskę a z szeroko otwartymi ustami a następnie zbliżyć zęby (uzyskamy wówczas sylabę as),
  • podczas wymawiania głoski f dziecko może rozchylić szeroko wargi (uśmiechnąć się) lub na przemian wypowiadać f-s, f-s (wargi dziecka można rozciągnąć palcami),
  • w czasie wymawiania głoski c, można poprosić dziecko o przedłużenie tego dźwięku (csssss),
  • wyjść od pomocniczego dźwięku t łącząc go z dźwiękiem s (tssss),
  • kolejnym sposobem uzyskania głoski s jest włożenie pomiędzy dolne siekacze nitki z zawiązanym supełkiem. Zadaniem dziecka jest utrzymanie czubka języka na supełku i wymawianie głoski s,
  • włożyć pomiędzy górne i dolne siekacze wykałaczki lub zapałki, która dociska język i tworzy w nim rowek,
  • jak podaje A. Sołtys-Chmielowicz przy artykulacjach bocznych pewną pomocą może być buteleczka np. po lekarstwach. Podczas wymawiania przedłużonego s przesuwamy otwór buteleczki wzdłuż warg dziecka do momentu, aż usłyszymy głośniejszy szum(1),
  • polecić dziecku dmuchać na płomień świecy tak, aby utrzymywał maksymalne nachylenie, ale nie zgasł.

 

Metody wywoływania głoski z

Aby wywołać głoskę z można:

  • zademonstrować prawidłowo brzmiącą głoskę w izolacji, a następnie poprosić aby przycisnęło język do dolnych zębów i wymówiło c,
  • uzyskać wykorzystując pomocniczy dźwięk t i połączyć go z dźwiękiem s. Połączenie to można stosować w sylabach np. tsa, tse, tso itd., a następnie w tworzeniu wyrazów np. tsały, tsebula itd.,
  • wykorzystać wyrazy dźwiękonaśladowcze np. zegar cyka (cyk, cyk), świerszcz gra (cyt, cyt).

 Metody wywoływania głoski c

Aby wywołać głoskę c można:

  • zademonstrować prawidłowo brzmiącą głoskę w izolacji, a następnie poprosić aby przycisnęło język do dolnych zębów i wymówiło c,
  • wykorzystać pomocniczy dźwięk t i połączyć go z dźwiękiem s. Połączenie to można stosować w sylabach np. tsa, tse, tso itd., a następnie w tworzeniu wyrazów np. tsały, tsebula itd.,
  • wykorzystać wyrazy dźwiękonaśladowcze np. zegar cyka (cyk, cyk), świerszcz gra (cyt, cyt).

 

Metody wywoływania głoski dz

Aby wywołać głoskę dz można:

  • zademonstrować prawidłowo brzmiącą głoskę dz w izolacji, a następnie poprosić, aby przycisnęło język do dolnych zębów i wymówiło dz,
  • wykorzystać pomocniczy dźwięk d (z płaskim układem warg) i połączyć go z dźwiękiem z,
  • wykorzystać wyraz dźwiękonaśladowczy - dzwonek dzwoni (dzyń, dzyń).

 

Metody wywoływania głoski l

Aby wywołać głoskę l można:

  • pokazać dziecku sposób realizacji głoski,
  • uczulić miejsce na wałku dziąsłowym, w którym dziecko ma ułożyć język, lub na górnym dziąśle przykleić kawałki wafla albo posmarować je kremem czekoladowym.
  • pokazać schemat artykulacyjny głoski(2) lub jej palatogram. Konieczne jest wyjaśnienie dziecku, co przedstawia dany rysunek.

Metody wywoływania głoski r

Aby wywołać głoskę r można:

  • wykorzystać dźwięk pomocniczy, którym jest dźwięk d wymawiany dziąsłowo,
  • wywołać drgania czubka języka przy pomocy: palca, szpatułki, urządzenia do masażu wibracyjnego
  • wypowiadać wyrazy dźwiękonaśladowcze, w których występuje głoska r. Ćwiczenie powinno być poparte obrazkami przedmiotów lub zwierząt wydających odgłosy
    • drrr – naśladowanie dzwoniącego dzwonka,
    • trututu – naśladowanie trąbki,
    • prr – naśladowanie parskania konia,
    • brr – naśladowanie odczucia zimna,
    • frr – naśladowanie fruwającego ptaka,
    • wrr- naśladowanie warczącego psa,
    • mrr – naśladowanie mruczącego kota,
    • chrum, chrum – naśladowanie głosu prosiaczka,
    • kra, kra – naśladowanie głosu wrony,
    • gruchu, gruchu – naśladowanie głosu gołębia.
  • wydmuchiwać z buzi pasek papieru umieszczony za górnymi zębami. Czubek języka musi być uniesiony do góry. Tym sposobem można uzyskać grupę spółgłoskową tr.
  • wymawiać głoskę t dziąsłową z otwartą buzią, a następnie dmuchnąć na przód języka.
  • wypowiadać grupy spółgłosek: dla, dlo, dlu, dle, dly, tla, tlo, tlu, tle, tly. Ważne jest zwiększenie tempa w trakcie wymawiania tych grup. Dodatkowo można krótko potrącać od spodu język, kierując palec od przodu do tyłu.
  • wypowiadać sylaby: żla, żlo, żlu, żle, żlo, żly a terapeuta w tym czasie powinien potrącać od spodu język palcem lub szpatułką.
  • wymawiać dziąsłowo głoskę dd w czasie gdy logopeda potrąca język szpatułką lub palcem do tyłu i do przodu. Można zastosować masaż wibracyjny przy pomocy urządzenia mechanicznego tzw. wibratora. Urządzenia i ingerencję mechaniczną należy stosować krótko, by nie wywołać bardzo intensywnych drgań języka.
  • wypowiadać przy otwartych ustach dziąsłowo głoski  ttt, ddd, tdtdtd, tdntdntdn. Początkowo połączenia głosek powinny być wymawiane powoli, a następnie coraz szybciej.
  • wymawiać teda, przy czym głoski t i  d są realizowane dziąsłowo, głoska e krótko i delikatnie, a głoska a długo i z akcentem.
  • wymawiać w wyrazach, w których występuje r po spółgłoskach, podwójne dziąsłowe dd  czyli np. droga  jak ddoga, dres jak ddes, trawa jak tddawa, brat jak bddat.

 

 

 

Copyright 2021  Szkoła Podstawowa Nr4 w Grudziądzu