^Powrót na górę
foto1 foto2 foto3 foto4 foto5

Szkoła Podstawowa Nr 4 w Grudziądzu

PROJEKT "Z KULTURĄ MI DO TWARZY"

Matematyczne origami.

Dnia 17 marca 2023r uczniowie klasy 5b, zrealizowali w ramach modułu IV „Kultury świata”, zadanie nr 15 „Niezwykła sztuka origami” – zapoznanie z historią powstania origami; wykonanie dowolnej pracy z wykorzystaniem tej techniki.

Nasza inicjatywa stworzenia warsztatów z origami, miała na celu rozbudzenie aktywności matematycznej uczniów poprzez zabawę oraz zachęcenie do współpracy rówieśniczej. Mamy nadzieję, że zachęciliśmy uczniów naszej klasy i pozostałych uczniów naszej szkoły do tworzenia modeli techniką origami.

 

ORIGAMI – to sztuka składania papieru o tysiącletniej tradycji, której historia zaczyna się na przełomie siódmego i ósmego wieku naszej ery. Liczy ona zatem ponad tysiąc trzysta lat! Za jej kolebkę błędnie uznaje się Japonię, bowiem origami wymyślone zostało w Chinach, a w Japonii szeroko rozpowszechnione. Sztuka składania papieru cieszy się niesamowitą popularnością wśród ludzi na całym świecie. Origami, wywodzi się z Dalekiego Wschodu i opiera się na tworzeniu modeli bez użycia nożyczek i kleju.
Podczas origami dziecko próbuje nowych kombinacji, uczy się, jak poszczególne etapy wpływają na końcowy efekt, ćwiczy koncentrację i wyobraźnię przestrzenną, pożądaną np. u chirurgów czy architektów.
Origami najczęściej składamy z wykorzystaniem kwadratowych arkuszy papieru, choć dopuszczalne są także arkusze w kształcie wielokątów i kół. Podczas składania origami nie stosuje się kleju czy taśmy, tradycyjne origami wyklucza też stosowanie nożyczek. Główną zasadą jest zaginanie papieru wzdłuż prostych linii we wszystkich kierunkach i symetryczne nakładanie na siebie powstałych płaszczyzn.

Jedną z odmian origami, która odeszła od tradycyjnego założenia składania tylko z pojedynczego kwadratowego arkusza papieru, jest origami modułowe. Większość modeli modułowych przedstawia bryły geometryczne o wysokiej symetrii. Składa się je z wielu identycznych lub podobnych modułów, zaś każdy moduł jest składany z osobnego arkusza papieru. Liczba modułów wchodzących w skład modelu może wynosić od zaledwie dwóch (czworościan foremny) do kilkuset a nawet więcej.

Klasa 5b podczas pokazu przygotowała model sześcianu i dwunastościanu foremnego oraz zaprezentowała technikę składania papieru w celu otrzymania podstawowych czworokątów: deltoidu, równoległoboku, kwadratu, rombu i trapezu równoramiennego.
Nabyte umiejętności wykorzystamy niejednokrotnie na lekcjach matematyki i zajęciach dodatkowych.
Po co w ogóle zajmować się składaniem papieru? Okazuje się, że warto. Po pierwsze uczy wręcz anielskiej cierpliwości, precyzji i kreatywności. Buduje zdolności manualne, wpływa też na umiejętność logicznego myślenia i uczy pokory. Rozwija wyobraźnię przestrzenną oraz pamięć. Origami pozwala dzieciom poznać podstawy geometrii, ale też stanowi panaceum na nudne popołudnia.

Jaki wpływ ma origami na dziecko?

Ø  pomaga utrwalać kierunki na płaszczyźnie,

Ø  uczy nazywać położenie przedmiotów względem siebie,

Ø  ćwiczy koncentrację uwagi, logiczne myślenie, pamięć,

Ø  wspiera rozwój procesów poznawczych,

Ø  usprawnia koordynację wzrokowo-ruchową,

Ø  rozwija tzw. myślenie konstrukcyjne,

Ø  wywołuje emocje podczas tworzenia, co ma ogromny wpływ na rozwój mowy,

Ø  stymuluje i wspiera rozwój wyobraźni,

Ø  rozwija motorykę małą.

 

Copyright 2021  Szkoła Podstawowa Nr4 w Grudziądzu