^Powrót na górę
foto1 foto2 foto3 foto4 foto5

Szkoła Podstawowa Nr 4 w Grudziądzu

Zdalne nauczanie

Zdalne nauczanie w SP 4 w Grudziądzu

Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID - 19 z dniem 25 marca 2020r. do  10 kwietnia 2020 r. wprowadza się w szkole kształcenie na odległość: polegające na wykorzystaniu w procesie edukacji wszelkich dostępnych środków komunikacji, które nie wymagają osobistego kontaktu ucznia z nauczycielem, a także  dają możliwość skorzystania z materiałów edukacyjnych wskazanych przez nauczyciela.

§ 1

Metody i techniki kształcenia na odległość

 1. Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość to zajęcia, które:

§  mogą być realizowane z wykorzystaniem materiałów w postaci elektronicznej,

§  mogą być realizowane w inny sposób wskazany przez nauczyciela

2. Działania w ramach nauczania zdalnego mogą być prowadzone w oparciu  m. in. o:

§  materiały edukacyjne na sprawdzonych portalach edukacyjnych i stronach internetowych wybranych instytucji kultury i urzędów;

§  zintegrowaną platformę edukacyjną https://epodreczniki.pl/;

§  dzienniki elektroniczne;

§  komunikację poprzez pocztę elektroniczną;

§  media społecznościowe, komunikatory, programy do telekonferencji przy zachowaniu bezpiecznych warunków korzystania z Internetu;

§  lekcje online;

§  programy telewizji publicznej i audycje radiowe;

§  zamieszczanie informacji i materiałów edukacyjnych na stronie internetowej szkoły;

§  podręczniki, ćwiczenia, karty pracy, które uczeń już posiada.

§  kontakt telefoniczny z nauczycielem;

§  wydrukowanie przez szkołę materiałów dla uczniów i wyłożenie ich we wskazanym miejscu do odbioru przez rodziców;

3. Realizując nauczanie zdalne należy uwzględnić możliwości psychofizyczne i techniczne     uczniów i rodziców.

§ 2

Obowiązki uczestników procesu zdalnego nauczania

1. Dyrektor :

§  wyznacza zadania nauczycielom i nadzoruje ich pracę,

§  informuje rodziców poprzez e–dziennik i stronę internetową szkoły o najważniejszych zmianach w trybie pracy szkoły.

2. Wychowawca klasy:

§  w porozumieniu z rodzicami ustala możliwe formy pracy zdalnej,

§  koordynuje pracę nauczycieli prowadzących zdalne nauczanie w  danej klasie.

3. Nauczyciele:

§  organizują pracę z uczniami informując ich o: formach i częstotliwości kontaktu, zakresie zadań, materiałach, terminie i formach indywidualnych konsultacji, terminach i formach oddawania prac, zasadach oceniania,

§  dostosowują zakres przekazywanych treści i zadań do możliwości uczniów,

§  uwzględniają w planowaniu pracy z uczniami czas, jaki muszą poświęcić na: logowanie, przesyłanie i generowanie  postaci elektronicznej itp.

§  terminy wykonania zadań muszą być dostosowane do czasu niezbędnego do ich wykonania, jednak nie krótszego niż 2 dni.

§  instrukcje do zadań muszą być jasne i proste.

4. Uczniowie:

§  samodzielnie (np. przez e –dziennik) lub z pomocą rodziców nawiązują kontakt  z wychowawcą i nauczycielami,

§  w zależności od wieku i stopnia samodzielności w korzystaniu z narzędzi do kontaktu zdalnego-organizują naukę własną w domu,

§  pracują systematycznie,

§  przy pracy z komputerem stosują krótkie przerwy,

§  przestrzegają zasad bezpieczeństwa w pracy z komputerem i w Internecie,

§  pamiętają o etykiecie językowej i kulturze w komunikacji z nauczycielami (zwroty grzecznościowe mile widziane!).

5. Rodzice:

§  starają się zachęcać dzieci do samodzielnej pracy,

§  starają się  być w kontakcie z  wychowawcą i nauczycielami np.: udostępniając swój numer telefonu, adres e-mailowy, korzystają bardziej regularnie z dziennika elektronicznego, sprawdzają stronę internetową szkoły,

§  w miarę możliwości wspierają (ale nie wyręczają) dzieci w wykonywaniu zadanych prac.

§ 3

Sposób i tryb realizacji zadań

      1. Nauczanie zdalne odbywa się zgodnie z liczbą godzin poszczególnych przedmiotów przyjętą w tygodniowym planie lekcji.                  

      2. Dopuszcza się zmianę godzin prowadzenia zajęć po uprzednim uzgodnieniu z uczniami i nauczycielami.

      3. Obowiązuje równomierne obciążenie uczniów w poszczególnych dniach tygodnia.

      4. Nauczyciele uwzględniają możliwości psychofizyczne uczniów podejmowania intensywnego wysiłku  umysłowego w ciągu dnia.

5. Nauczyciele zobowiązani są do stosowania kształcenia  zdalnego, w różnorodnych  formach, z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia!

 

§ 4

Sposób monitorowania obciążenia uczniów w poszczególnych dniach tygodnia

1.      Nauczyciele przesyłają wicedyrektorowi szkoły  i wychowawcom w formie elektronicznej krótkie informacje dotyczące planowanej z uczniami pracy na lekcji              z uwzględnieniem form jej przeprowadzenia:

§  do 24.03.2020r. do godz. 12.00 (zajęcia realizowane w dniach   25 – 27.03.2020r.)

§  do 27.03.2020r. do godz. 10.00 (zajęcia realizowane w dniach  30.03. – 03.04.2020r.)

§  do 03.04.2020r. do godz. 10.00 (zajęcia realizowane w dniach 06 - 08.04.2020r.)

2.      W przypadkach nie zachowania zasad higieny pracy ucznia dyrektor  może zobowiązać nauczycieli do wprowadzenia stosownych zmian.

§ 5

Sposoby oceniania uczniów

Uczniowie oceniani będą zgodnie z zapisami zawartymi w Statucie szkoły, rozdział VI dostosowanymi do nauczania na odległość.

1.      Przy ocenie pracy ucznia bierze się pod uwagę:

§  umiejętność mówienia (w przypadku kontaktu głosowego -czatu), rozmowy telefonicznej,

§  umiejętność rozumienia ze słuchu (w przypadku kontaktu głosowego -czatu), rozmowy telefonicznej,

§  czytania (w przypadku kontaktu głosowego - czatu lub nagrania),

§  umiejętność pisania (zapis notatki – fotografia zapisu, zapis pracy w formie e-mail),

§  aktywność na lekcji (wywiązywanie się z obowiązków),

§  karty pracy (zapis pracy w formie e-mail),

§  prace plastyczne, techniczne i muzyczne (pokaz pracy lub fotografia pracy),

§  wykonanie pracy domowej (fotografia zapisu, zapis pracy w formie e-mail),
prezentacje przygotowane samodzielnie przez uczniów (zapis pracy   w formie e-mail),

§  dodatkowe prace wykonane samodzielnie przez uczniów (zapis notatki – fotografia zapisu, zapis pracy w formie e-mail).

2.       Wiedza i umiejętności uczniów sprawdzane są w następujących formach:

§  odpowiedź ustna z bieżącego materiału (w przypadku czatu, rozmowy telefonicznej),

§  odpowiedź pisemna w postaci krótkich zdań, opowiadania, opisu, notatki bądź innej formy wypowiedzi pisemnej wcześniej podanej przez nauczyciela (uczeń zobowiązany jest przesłać pracę zapisaną jako fotografia lub dokument programu tekstowego Word za pośrednictwem dostępnej technologii informacyjno – komunikacyjnej)

§  praca ucznia na zajęciach (samodzielność, aktywność),

§  karty pracy obejmujące określony zakres materiału (uczeń zobowiązany jest przesłać pracę zapisaną jako fotografia lub dokument programu tekstowego Word za pośrednictwem dostępnej technologii informacyjno – komunikacyjnej),

§  prace plastyczno – techniczne (uczeń zobowiązany jest przesłać pracę zapisaną jako fotografia za pośrednictwem dostępnej technologii informacyjno – komunikacyjnej),

§  zadania domowe, prezentacje lub dodatkowe prace  ustalone z nauczycielem.

3.       Wymagania wobec uczniów:

§  Uczeń jest zobowiązany na bieżąco prowadzić zeszyt przedmiotowy  i ćwiczenia oraz realizować zadania wskazane przez nauczyciela.

§  W przypadku nieobecności ucznia na zajęciach prowadzonych zdalnie za pośrednictwem dostępnej technologii informacyjno – komunikacyjnej jest on zobowiązany do uzupełnienia braków i nadrobienia zaległości w terminie wskazanym przez nauczyciela.

§  Podczas nauki zdalnej uczeń oceniany jest na bieżąco.

§  Zadane prace są obowiązkowe i uczeń powinien wykonywać je w miarę możliwości samodzielnie.

4.      Zasady oceniania oraz poprawiania ocen:

§  Nauczyciel powiadamia ucznia i jego rodziców o terminie zadanej pracy poprzez stosowny wpis na e-dzienniku.

§  Uczeń, po wykonaniu zadanej pracy, jest zobowiązany przesłać ją za pośrednictwem dostępnej technologii informacyjno – komunikacyjnej wskazanej w punktach 1 i 2 bądź w formie wskazanej przez nauczyciela.

§  Rodzice/opiekunowie informowani są o ocenach bieżących dziecka z poszczególnych edukacji poprzez stosowny wpis w e-dzienniku. Po sprawdzeniu zadanej pracy, nauczyciel wpisuje ocenę do e-dziennika oraz przekazuje stosowną informację zwrotną uczniowi za pośrednictwem dostępnej technologii informacyjno – komunikacyjnej.

§  Przy opisie oceny nauczyciel zamieszcza adnotację – praca zdalna.

§  Nauczyciel organizując pracę zdalną musi wziąć pod uwagę możliwość dostępu ucznia do wskazanej technologii. Jeśli uczeń nie ma możliwości korzystania ze wskazanego sprzętu, nauczyciel w porozumieniu z rodzicami/opiekunami ucznia ustala sposób współpracy i komunikacji.

§  Uczeń i jego rodzice/opiekunowie otrzymują materiał, jaki powinien zrealizować każdego dnia nauki zdalnej.

§  Podczas zdalnego nauczania, praca z uczniem objętym nauczaniem indywidualnym przebiega w sposób opisany powyżej. Należy jednak mieć na uwadze możliwości zdrowotne i potrzeby indywidualne ucznia.

§ 6

Sposób dokumentowania realizacji zajęć

1. Tematy zrealizowanych zajęć nauczyciele wpisują do e-dziennika

§ 7

 

Konsultacje nauczycieli z rodzicami

1. Kontakt nauczycieli z rodzicami powinien odbywać się przede wszystkim przez e-dziennik.

2. Dopuszcza się także inne formy kontaktu, np. poczta elektroniczna, komunikatory, telefon, uzgodnione indywidualne z nauczycielami i rodzicami.

3. Rodzice zobowiązani są do bieżącego śledzenia strony internetowej szkoły oraz   e-dziennika.

 

Copyright 2021  Szkoła Podstawowa Nr4 w Grudziądzu