Już dwukrotnie uczniowie klasy szóstej pisali próbny sprawdzian, który ma między innymi oswoić uczniów z nową formą testu, zgodną z nową podstawą programową. To także czas, aby uczniowie przypomnieli i utrwalili sobie zdobytą wiedzę. To także czas, aby zastanowić się nad tym, jakie są braki w wiedzy.
Dotychczas uczniowie pisali:
· próbny sprawdzian szóstoklasisty przygotowany przez Wydawnictwo Nowa Era
· próbny sprawdzian szóstoklasisty przygotowany przez WSIP
A już 4 kwietnia 2016r.o godzinie 9:00 uczniowie przystąpią do rozwiązywania zadań z języka polskiego i matematyki, a następnie – o godzinie 11:45 otrzymają zadania z języka angielskiego.
Aby egzamin przebiegał bez zakłóceń, a wszyscy uczniowie mieli równe szanse na diagnozę, we wszystkich szkołach w Polsce rozpoczyna się on tego samego dnia i o tej samej godzinie.
Kochani uczniowie, będziemy za was trzymać kciuki na tym właściwym, kwietniowych teście. Nie spuszczajcie z tonu, uczcie się na bieżąco, a będzie dobrze.
SPRAWDZIAN SZÓSTOKLASISTY 2016
Od roku szkolnego 2014/2015 sprawdzian składa się z dwóch części. Obie części będą przeprowadzane w formie pisemnej.
CZĘŚĆ 1 - ZAWIERA ZADANIA Z JĘZYKA POLSKIEGO I MATEMATYKI.
W niektórych zadaniach trzeba będzie wybrać jedną poprawną odpowiedź. W innych - samodzielnie ją sformułować, np. napisać wypracowanie albo zapisać rozwiązanie zadania z matematyki.
Na rozwiązanie wszystkich zadań w arkuszu przewidziano 80 minut.
CZĘŚĆ 2 - ZAWIERA ZADANIA Z JĘZYKA OBCEGO.
Będzie to język, którego uczeń uczy się w szkole jako przedmiotu obowiązkowego. We wszystkich zadaniach trzeba będzie wybrać jedną poprawną odpowiedź.
Na rozwiązanie wszystkich zadań w arkuszu przewidziano 45 minut.
Do obu części sprawdzianu szóstoklasista przystąpi tego samego dnia. Pomiędzy częścią 1, a częścią 2 będzie krótka przerwa na odpoczynek.
RODZAJE ZADAŃ NA NOWYM SPRAWDZIANIE SZÓSTOKLASISTY
W zadaniach zamkniętych uczeń - spośród kilku odpowiedzi - wskazuje jedną poprawną, np.
- spośród czterech możliwych sposobów dokończenia zdania - wybiera jeden
- spośród trzech zdań wybiera jedno prawdziwe albo fałszywe
- najpierw wybiera poprawną odpowiedź, a następnie jej uzasadnienie spośród podanych możliwości.
W zadaniach otwartych uczeń samodzielnie tworzy rozwiązanie, np.
- odpowiada krótko na pytanie dotyczące wiersza
- pisze opowiadanie, list albo opowiadanie z dialogiem
- rozwiązuje zadanie matematyczne z treścią, zapisując cały tok rozumowania
PODSTAWOWE ZASADY PRZEPROWADZANIA SPRAWDZIANU
- Każdy szóstoklasista musi przystąpić do sprawdzianu, aby ukończyć szkołę.
- Uczeń przystępuje do sprawdzianu w szkole, do której uczęszcza.
- Nauczyciele, wychowawca i dyrektor szkoły mają obowiązek przekazać uczniom i rodzicom informacje o sprawdzianie.
- Jeżeli uczeń obowiązkowo uczy się w szkole więcej niż jednego języka obcego, rodzice składają deklarację dotyczącą wyboru jednego z tych języków w terminie określonym przez CKE.
- Dyrektor szkoły ma obowiązek zapoznać rodziców z możliwymi sposobami dostosowania warunków lub form przeprowadzania sprawdzianu do potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
- W terminie określonym przez CKE rodzice powinni przekazać dyrektorowi szkoły (jeżeli wcześniej tego nie zrobili) opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania lub kształcenia specjalnego albo zaświadczenie lekarskie o chorobie przewlekłej ucznia, jeżeli uczeń posiada taki dokument.
- O konkretne sposoby dostosowania wnioskuje rada pedagogiczna, a dyrektor szkoły ma obowiązek przekazać rodzicom propozycje rady pedagogicznej.
- Do sali egzaminacyjnej uczeń wnosi jedynie: pióro lub długopis z czarnym tuszem/atramentem, ołówek, gumkę, linijkę, ekierkę, cyrkiel, kątomierz. Na sprawdzianie nie można korzystać z kalkulatora oraz słowników. Nie wolno także przynosić i używać żadnych urządzeń telekomunikacyjnych.